מכתב מהיו"ר היוצא – איתן שוקר

 שלום,

לפני כארבע שנים פנו אלי חברי הוועד היוצא של איגוד האמנים (שנקרא אז "אימפקט") בבקשה שאקח על עצמי את תפקיד יו"ר האיגוד. למרות החשש מפני הזמן שהתפקיד ההתנדבותי יגזול ממני הרמתי את הכפפה. האמנתי שיש לחתור לשינוי משמעותי במעמד האמנים בישראל בתחומים נרחבים. התמיכה הממשלתית באמנות הפלסטית נראתה לי מינורית, תנאי ההתקשרות בין המוזיאונים והגלריות ובין האמנים נראו לי לא הוגנים, זכויות היוצרים על היצירה נרמסו באתרי האינטרנט, בעיתונים ובשלטי החוצות. גופים מסחריים ומוניציפליים ראו באמנים עובדי חינם שניתן למנף באמצעותם פרויקטים שיווקיים ותדמיתיים. מאחר שאני מאמין באקטיביזם ובאפשרות להביא לשינוי, נכנסתי לתפקיד עם זעם ותשוקה. עם הזמן התחדדה אצלי ההכרה שרבים מהאמנים לוקים בהכחשה של מצבם המערכתי. מצאתי גם פחד גדול מפני השמעת קול ברור המתנגד לשיטה, פחד ראשוני מהאפשרות שהשמעת ביקורת תוביל להדרה ממקומות תצוגה, מגלריות, מהקנון. אמנים לא מעטים אף הביעו הסתייגות מחבירה לאיגוד מקצועי, בתחושה שזה מנוגד לאופי שלהם כיוצרים. בקיץ 2011, במהלך המחאה החברתית, אמנים רבים הצטרפו למעגל המחאה, והכירו בכך שהמבנה המערכתי המעוות בישראל לא פסח על תחום האמנות הפלסטית. לראשונה נוצרה תחושה של שייכות, של ערבות הדדית, של קהילה בקרב האמנים. כך לפחות אני חוויתי זאת. לראשונה ניתן היה לארגן הפגנה מול משרד התרבות, בידיעה שיהיו לפחות 15 אמנים שיגיעו. נוצרה התנגדות פעילה להתנהלותו של מוזיאון תל אביב, אמנים יצאו מהסטודיו אל הרחוב. האפקט היה חזק והאיגוד קיבל משנה תוקף. נוכחות פיזית החוסמת את הכניסה למשרד התרבות חזקה מכל מכתב או סדרת פגישות. מאז, כל פגישה של ועד האיגוד עם ראשי הממסד הפכה אפקטיבית יותר. במקביל, ניתנה לי הזדמנות לערוך מחקר מקיף הבוחן את התנאים הכלכליים והחוקתיים הנוגעים לתחום האמנות הפלסטית בארץ, ולהשוותם לתחומי תרבות אחרים בארץ ובעולם. המסמך הפך לכלי עבודה משמעותי בדיונים עם משרד התרבות וגופים נוספים בנוגע לשינוי חלוקת עוגת התקציב. המחקר אף בוחן אפשרות להחלת רגולציה על מוזיאונים וחללים ציבוריים, שתסדיר נושאים של שכר אמן ורכישת עבודות אמנות. תקציר המחקר הועלה לאתר האיגוד וניתן להורידו.

לפני שנה קיימנו אסיפה כללית של האיגוד ברחבת מוזיאון תל אביב.  האסיפה אישרה את הצטרפותם של גלעד אופיר, הדס קידר ויהושע סיימון (שפרש לאחרונה עקב מינויו למנהל ואוצר מוזיאון בת ים) כחברי ועד. במהלך השנה האחרונה הוועד קיים פגישות עבודה סדירות, במהלכן גיבשנו תוכנית עבודה לשנים הקרובות. בחודשים הקרובים יועמק הקשר עם החברים באמצעות ניוזלטר סדיר, יתקיימו מפגשים מקצועיים וכנסים נוספים, החכה תורחב והאתר יעבור שינוי. כמו כן, קיימנו החלפת מידע וחפיפה לקראת כניסתו של גלעד אופיר לתפקיד היו"ר. הלכנו יחד לפגישות קריטיות עם ראשי משרד התרבות, הנהלת מוזיאון תל אביב ועם היועץ המשפטי של האיגוד. אני מאמין שגלעד יוביל את האיגוד קדימה, יטפל בנושאים שהתחלנו לקדם ויזום תחומי פעולה חדשים הקרובים לליבו. אני שמח שניתנה לי האפשרות  להמשיך ולתרום לאיגוד בהוצאה לפועל של פרויקטים, ומאחל לגלעד ולחברי הוועד עבודה מעניינת ופורייה.

חג שמח,

איתן שוקר

איגוד האמנים הפלסטיים נוסד בשנת 1934 תחת השם "אגודת הציירים והפסלים בארץ ישראל", וחברים בו כיום כ-1150 אמנים. אנחנו לא מתעסקים באמנות, אלא בהגדלת תקציב האמנות, בשיפור תשתיות ומעמד האמן. לתאטראות יש צי של לוביסטים, לכם יש אותנו.
הצטרפות / חידוש חברות » תעריפון מומלץ לאמן»

חשוב לדעת

חברי איגוד, אתם זכאים ליעוץ משפטי חינם, יכולים להיכנס למלא מוזיאונים עם כרטיס החבר, ויכולים להשתמש בסדנאות המאובזרות של "מכון אבני"! גרים בתל אביב? מגיעה לכם הנחה בארנונה על הסטודיו!

הרשמה לניוזלטר

הרשמו לניוזלטר שלנו, וכבדו את תיבת הספאם שלכם במעדן מלכים!