תערוכת האמנות למען הוועד למלחמה באיידס – רשימת האמנים החתומים

24/01/2010

שמות האמנים החתומים על המסמך (רשימה חלקית נכון ליום ב’ 25.1.2010).

אבי דבאח, אביטל כנעני, אודי סלמנוביץ, אורי דרומר, אורנה אורן יזרעאלי, אורנה לוצקי, איה בן רון, איתן בן משה, איתן שוקר, אלי דינר, אנג’לה קליין, ארז אבני, אריה ברקוביץ, בועז אהרונוביץ’, בוקי גרינברג, גיא שוהם, גליה גור זאב, דגנית ברסט, דורון גולדנצויג, דורית ברק, דורית פלדמן, דניאל שושן, הדס קידר, הדר גד, היידי שטרן, ורדה גבעולי, ורדי כהנא, זאב איילון, חנוך פיבן, טל אדלר, טל שוחט, טלי בן בסט, יהודית מצקל, יאיר גרבוז, יואב ויס, יעל אזולאי, לארי אברמסון, ליאור שטיינר, מאשה זוסמן, מוטי מזרחי, מורן שוב, מיכל שמיר, מיכל שמעוני, מירית בן נון, עירית תמרי ,פיליפ רנצר, קרין מנדלוביץ’, רונית ביגל, רונית שני, רונן אידלמן, רועי צי’קי ארד, שחר מרקוס, שי צורים, שירה מיאסניק, תומר ספיר, תמר בן סימון, תמר שחורי.

חתימה על נייר עמדה בנושא תערוכת האמנות למען המלחמה באיידס

שלום אמן/ית יקר/ה

אנו פונים אליך בבקשה להיות חתום על המכתב המצורף למטה.

בפגישת ועד האיגוד מיום שישי, 22.1.10 החלטנו להוציא מכתב המבהיר את עמדתנו בנושא תערוכות המכירה, שמטרתן גיוס כספים למען קהילה המגזר השלישי, זאת לקראת המכירה הקרובה של הוועד למלחמה באיידס בחסות בנק הפועלים.

ידוע לנו שהרבה מאוד אמנים, מהם אמנים בכירים רבים, הפסיקו להשתתף בתערוכה של בנק הפועלים בגלל העובדה שהם מרגישים שיש בה חוסר הגינות כלפי האמנים.

אנו מאמינים שחתימה של אמנים על המסמך ושליחתו לאחראים לתנאי התערוכה עשויה להביא לשינוי עמדתם בנושא ולשינוי תנאי התרומה.

זוהי הזדמנות ליצירת חזית מנומקת מול אנשי ההון.

נשמח לקבל תגובות באתר.

מצורפת כתבתה של דנה גילרמן בנושא בכלכליסט – ידיעות אחרונות.

בכוונתנו ליידע את כל הכתבים לענייני תרבות, כלכלה ועסקים על דרישתנו מבנק הפועלים.

שמות האמנים החתומים על המסמך (רשימה חלקית נכון ליום ב’ 25.1.2010).

אבי דבאח, אביטל כנעני, אודי סלמנוביץ, אורי דרומר, אורנה אורן יזרעאלי, אורנה לוצקי, איה בן רון, איתן בן משה, איתן שוקר, אלי דינר, אנג’לה קליין, ארז אבני, אריה ברקוביץ, בועז אהרונוביץ’, בוקי גרינברג, גיא שוהם, גליה גור זאב, דגנית ברסט, דורון גולדנצויג, דורית ברק, דורית פלדמן, דניאל שושן, הדס קידר, הדר גד, היידי שטרן, ורדה גבעולי, ורדי כהנא, זאב איילון, חנוך פיבן, טל אדלר, טל שוחט, טלי בן בסט, יהודית מצקל, יאיר גרבוז, יואב ויס, יעל אזולאי, לארי אברמסון, ליאור שטיינר, מאשה זוסמן, מוטי מזרחי, מורן שוב, מיכל שמיר, מיכל שמעוני, מירית בן נון, עירית תמרי ,פיליפ רנצר, קרין מנדלוביץ’, רונית ביגל, רונית שני, רונן אידלמן, רועי צי’קי ארד, שחר מרקוס, שי צורים, שירה מיאסניק, תומר ספיר, תמר בן סימון, תמר שחורי.

לשון המכתב:

לכבוד:

הנהלת בנק הפועלים

חברי דירקטוריון בנק הפועלים,

חברי הנהלת הוועד למלחמה באיידס,

רני רהב

הנדון: קריאה לשינוי מתכונת תערוכת המכירה למען הועד למלחמה באיידס בחודש פברואר 2010

שלום רב,

אנו מביאים בפניכם את תחושותינו לגבי אירוע מכירת עבודות האמנות למען הוועד למלחמה באיידס.

בעשור האחרון מתקיימת בכל שנה מכירה של אמנות פלסטית למען הוועד למלחמה באיידס.

כאמנים אנו מזדהים עם מטרות הוועד למלחמה באיידס ומעוניינים לשתף פעולה ולהמשיך ולעזור לוועד לגייס כספים ואהדה ציבורית לנושא. עם זאת, ככל שנוקפות השנים, יותר ויותר אמנים מרכזיים מדירים רגלם מהתערוכה בגלל התחושה שיש בה חוסר הגינות כלפי ציבור האמנים.

אנו מביאים בזאת את עמדת איגוד האמנים, ורשימה שמית של אמנים המזדהים עם תפיסת האיגוד- רשימה חלקית אותה אספנו ביומיים האחרונים. אנו מאמינים שלאחר התעמקות בנתונים תבינו את הבעייתיות של תערוכת המכירה במתכונתה הנוכחית. כמו כן אנו משוכנעים ששינוי המתכונת לזו המוצעת, תביא לחזרתם של אמנים בכירים שהדירו רגלם מהמיזם, תזרים עבודות משובחות ובעלות ערך כספי גבוה למכירה, וסביר להניח שבסופו של דבר הוועד למלחמה באיידס ובנק הפועלים יצאו נשכרים מהמהלך. ראוי לציין שבשנים האחרונות רוב התערוכות שמטרתן גיוס כספים למען המגזר השלישי מתבצעות במתכונת המוצעת בזאת על ידי האיגוד, ולצערנו בנק הפועלים פועל באופן חריג בנוף הישראלי והבינלאומי.

“בנק הפועלים ממשיך לקדם – גם אמנות ישראלית וגם את המאבק באיידס בישראל – זו השנה התשיעית ברציפות” (מתוך אתר הוועד למלחמה באיידס).

אנו לא מבינים מדוע הבנק מתהדר בכך שהוא מקדם אמנות ישראלית באמצעות המיזם. כיצד?

מלבד ניצול רצונם של אמנים צעירים להציג לצד אמנים בכירים ולקבל הזדמנות מסוימת לחשיפה,

אנו לא רואים כאן תרומה לאמנות הישראלית.

“זוהי השנה התשיעית שבנק הפועלים מקיים תערוכת אמנות ישראלית שכל הכנסותיה הינן תרומה לוועד (מתוך אתר בנק הפועלים 2009).

זה נשמע שהבנק תורם את העבודות, כשבפועל האמנים תורמים אותן. במידה והבנק היה רוכש את העבודות מהאמנים במחיר של 50% מהמחיר ותורם אותן לוועד למען המלחמה באיידס, התרומה הייתה מתחלקת שווה בשווה בין האמנים לבנק.

באירוע של הוועד למלחמה באיידס האמנים נדרשים לתרום את 100% התרומה. הקונים מקבלים לידם יצירת אמנות העוברת לבעלותם המלאה (+ 35% זיכוי מס על פי סעיף 46 א’).

בנק הפועלים מקבל יחסי ציבור ותדמית פילנתרופית ואליטיסטית – בהשקעה כספית יחסית מינורית. הוועד למלחמה באיידס מגייס כסף, ואהדה ציבורית.

כלומר התרומה היא של האמנים בלבד שמוותרים על ההכנסה ואף תורמים את הוצאות הפקת העבודה.

בישראל מתקיימות לפחות עשר תערוכות מכירה בכל שנה, שמטרתן גיוס כספים למען קהילה נצרכות. רובן מעבירות לאמנים התורמים בין 25% ל-50% מהכספי המכירה. כלומר ברוב המיזמים האלו האמן תורם בין 50% ל- 75% מהמחיר העבודה.

מדוע שהאמנים לא יתרמו 100%?

  • כמות היצירות שאמן פלסטי יוצר בשנה מוגבלת.
  • לאמן ישנן הוצאות ישירות על כל יצירה: חומרים, הפקת העבודה, זאת מלבד שעות העבודה שנדרשות לו להגות את העבודה וליצור אותה.
  • אמנים מקבלים בממוצע למעלה משבע פניות בשנה לתרום לתערוכות מכירה למען המגזר השלישי.
  • בהעדר שוק אמנות אמיתי בישראל, מרבית האמנים הפלסטיים בישראל אינם יכולים להתפרנס מאמנותם ונדרשים לעבוד בעבודות משלימות לצורך קיומם.

לאור העובדות האלה, אנו מבקשים מכל הגורמים המעורבים במכירה לשנות את תנאיה וליצור מערכת הוגנת ומאוזנת יותר. בצורה זו האיגוד ישמח להירתם ולעזור בגיוס חבריו לתערוכת המכירה למען המלחמה באיידס.

בימים אלה אנו מפרסמים נייר עמדה שמופץ בקרב העמותות השונות המקיימות תערוכות אמנות למען מטרות הומאניות. תנאי המכירה של כל הגופים יפורסמו באתר האיגוד.

איגוד האמנים הפלסטיים ממליץ לאמנים הפלסטיים בישראל להשתתף במיזמים של תרומה לקהילה על פי כלל אצבע בו הם מעמידים יצירה שלהם למכירה בתנאי הבסיס הבאים:

  1. אחוזי התרומה:

א.         במקרה של תערוכה בחסות גוף מסחרי: האמן יתרום 65% ממכירת העבודה לגוף הנתרם ויקבל 35% בלבד מהמחיר הקטלוגי של העבודה (הסכום כולל את הוצאות האמן על העבודה. האחוזים מתייחסים לסכום הרכישה בפועל. לא יחול כל ניכוי של הוצאות הפקת התערוכה מהסכום שיועבר לאמן).

ב.         במקרה של תערוכה המאורגנת ישירות ע”י העמותה הנתרמת: האמן יתרום 75% ממכירת העבודה לגוף הנתרם ויקבל 25% בלבד מהמחיר הקטלוגי של העבודה (הסכום כולל את הוצאות האמן על העבודה. האחוזים מתייחסים לסכום הרכישה בפועל. לא יחול כל ניכוי של הוצאות הפקת התערוכה מהסכום שיועבר לאמן).

  1. האמן יקבל מהגוף המארגן דוח בכתב בו יפורט סכום הרכישה המדויק בשקלים, שם הקונה, פרטי קשר הקונה. (אלא אם הקונה יבקש להישאר חסוי)
  2. במקרה שהגוף המארגן את המכירה אינו המלכ”ר או העמותה שאליהם מיועדת התרומה, אלא גוף מסחרי אחר, האיגוד ממליץ שהוצאות ההפקה יחולו על אותו גוף ולא ינוכו מהעמותה הנתרמת או מחלקו של האמן. גמולו של אותו גוף מסחרי הינה העלאת תדמיתו בעיניי הציבור כגוף היוזם פרויקט המשלב תרומה הן לקהילה ספציפית, והן לאמנות הפלסטית בישראל ע”י עידוד רכישתה.
  3. אלה כללי אצבע המומלצים על ידנו ויש לבחון כל מקרה לגופו.

אנו קוראים לכל אמן להיות מודע לאופי המיזם ולשקול את השתתפותו על פי התנאים המוצעים.

(מובן שאיננו שוללים את האפשרות בה האמן מבקש באופן יזום ומודע לתרום 100% תמורה

שהתקבלה עבור יצירתו – למען מטרה הקרובה לליבו – כל עוד שזהו אינו תנאי סף המוכתב ע”י

מארגני המכירה).

נשמח לקבל את התייחסותכם בהקדם,

ועד איגוד האמנים הפלסטיים בישראל

מחשבות על “תערוכת האמנות למען הוועד למלחמה באיידס – רשימת האמנים החתומים

  1. אנחנו כתורמים כבר הרבה מאוד שנים ערים לבעיה בכל חומרתה מצד אחד מנסים לשרוד במציאות הישראלית ולהתפרנס בכבוד ומצד שני תורמים ללא פופורציה.!!!!!!!!!!!

  2. הבנקים מזמן לא ידידותיים לאף אחד למעט לעומדים בראשם
    אלה זוכים למשכורות חדשיות שאדם מן השורה לא יחסוך בחייו

  3. חשוב שהאמנים יפנימו שזכותם להתפרנס בכבוד.

  4. מצרפת הסכמתי המלאה.
    היכן חותמים על העצומה, ניר עמדה?

  5. אנחנו האמנים שזקוקים לבמה , מצאנו את עצמינו מובלים בשיטת המקל וקצה הגזר- הפרסום!
    משום מה נראה לכל המונופולים הקטנים והגדולים שאנחנו משרשרים יצירות אמנות ושמחים להיפטר מהם. מקבלים לטיפה על הראש על נדיבותינו ומחכים לשנור הבא…
    אני הפסקתי לתרום . אלא, לגוף שמתייחס אלי ומאפשר לי להתחלק ברווח.
    הידעתם?חמרים, שעות עבודה, שעות הרהור והתלבטות ועוד, לוקחים זמן וכסף!
    משמח שהאיגוד ומתנדביו יוזמים דיבור על הדברים שבאמת שווים עשייה.
    יישר כוח ! דרורה דקל

  6. כבר הבעתי את דעתי לפני שבוע, תומך במיזם.
    צריך לשהעביר דף לאמנים על מנת שיוכלו לחתום.
    מה בנוגע לשליחת מיילים לחברים על כל מכתב ופעילות שאתם מפרסמים?

  7. As an art collector, I’m with you (the artists) think you should get paid
    even if it wont be 100%(at least cover your expenses) and the rest will go for good causes
    I Wont be attending this event
    D.S

  8. אמנים רגישים יותר, חשים אמפטיה ואהדה לכל האנשים.
    רוחב ליבם, עושרם הרוחני, מעניק להם את היכולות הנפלאה של נתינה.
    אך לעיתיצם יש צורך לחשוב, ולהזהר מניצול.

  9. כל הכבוד – כל מילה בסלע.
    אעביר את החומר לעמיתי בעמותת אמני נתניה, אמני יום א’ בלב הפארק ברעננה ולכל חברי למכחול לבד ולצבע באשר הם שם…
    זו השנה השלישית שאני נוטלת חלק באירוע ולתחושתי גם האחרונה באם המצב לא ישונה.

  10. האמנים אשר תורמים את מרבית יצירתם לחברה בחינם (כי הם מתפרנסים ממקורות אחרים, ומפרנסים את האמן שבהם) צריכים לתרום ככל האדם תרומה כספית על פי יכולתם,המצומצמת מאוד ברוב המקרים, ועל פי המפעל אליו תורמים. אבל תמיד יהיו אותם פריארים אשר חושבים שאם יתרמו בחסות הבנק ויחצניו, הדבר יביא להם חשיפה ופירסום. זו אשליה המשחקת לידייים הציניות להחריד של הבנק, המוציא את המפעל הזה מתוך תקציב הפרסום שלו, וממנף את עצמו באמצעות עבודות האמנים. אמנים יקרים – תירמו ככל אזרח ואל תתרמו אמנות, זה מזמן לא עושה רושם על אף אחד, ורק מגכך את האמנים.
    אם מחפשים את המקבילה לתרומת עבודת אמנות, אז בבקשה שאדוני הבנק יתרמו מכיסם הפרטי, שבוע או חודש עבודה, שזו מקבילה סבירה לזמן עבודה על יצירת אמנות.

  11. אתכם במאבק על זכותו של אמן
    להתפרנס ,,
    מספיק למכור לנו סיפורי מיצוב יצוב הכרה ופרסום
    כאשר אנחנו נמצאים בתחתית שרשרת המזון

  12. מאבקכם=מאבקנו. ישר כוח!
    מבקשת לחתום על העצומה הכל כך צודקת.

  13. אני מסכימה עם כל מילה . יישר כוח ! בהצלחה.

  14. אני שמחה שסוף סוף מתאפשר לאמן להרגיש שיש לו גיבוי מול הכרישים שתופסים
    את האמנים כטרף קל.
    בהזדמנות זו אני רוצה לציין שלא רק המוסדות מנצלות את תמימות האמנים.
    כל התערוכות הקבוצתיות שאמנים נדרשים לשלם סכומים לא הגיונים
    ממלאים את הכיסים של המארגנים למיניהם ולא מביא תועלת לאמן עצמו. הכל בשם “חסיפה”

  15. כל הכבוד לאיגוד האמנים הדואג לעמיתיו.
    מסכימב עם כל מילה. על עבודה צריך תגמול.
    ניצי בקל נחשון

  16. אני שמחה להשתתף השנה בתערוכה של הוועד למלחמה באיידס, עם זאת מסכימה מאוד עם הטענה שהאמן נושא ברוב ההוצאות של מפעל תרומה זו, ולכן בנק הפועלים לא יכול לזכוף לזכותו תמיכה באמנות ישראלית. כמו כן הופתעתי לגלות שבנק הפועלים אינו מבטח את היצירות, יחס זה כלפי יצירותיהם של האמנים משדר זילות באחריות לטיפול ביצירות.

  17. האמנים הם הכי הומנים ותורמים מיצירתם לכל הנזקקים. אני אכן תורמת חלקי.

  18. סוף סוף. אני איתכם בכל נסיון לפצות ולו במעט את האומנים שמשקיעים מכספם ומזמנם ותורמים באהבה למען מטרות נעלות. ישר כח

  19. שלום ג’ק
    זו עצומה נקודתית שנסגרה. הייתה לה מטרה ללחוץ לפני כשנה וחצי על בנק הפועלים ורני רהב לחתום איתנו על הסכם שאכן נחתם (ראה תחת “חוזים” באתר).
    איתן

סגור לתגובות.

0
    0
    מה הזמנתי
    אוי, אין כאן כלוםחזרה לחנות