בכתבה מתראיינת האוצרת עדי אנגלמן, חברת הועד המנהל של האיגוד, ומספרת על מצב המאבק שמנהל האיגוד להסדרת שכר אמן בישראל. כדאי לקרוא!
באתר “ערב רב” פורסמה בשבוע שעבר כתבה המבוססת על ראיון עם האוצרת עדי אנגלמן, חברת הועד המנהל של האיגוד, בנושא המאבק שאנו מובילים לתיקון המצב האבסורדי שבו האמנים עצמם המציגים בתערוכה הינם היחידים שאינם מקבלים שכר על עבודתם, כאשר כל שאר העובדים (אוצרות ואוצרים, מדריכות ומדריכים, בעלי מקצוע, סדרנים) מתוגמלים כראוי. כדאי מאוד לקרוא כדי להתעדכן היכן הדברים עומדים כרגע.
מתוך הכתבה:
“שאיפה היא להפוך את הציפייה לקבל שכר עבור עבודה לסטנדרט בקרב אמנים, אבל גם להעביר מסר לגורמים המתקצבים במשרד התרבות ובממשלה: התקציבים חייבים לגדול, ואי אפשר לצפות מאמנים לעבוד בהתנדבות… איגוד האמנים מקיים מגעים ממושכים עם משרד התרבות כדי להביא למודעות למצב הנוכחי גם בקרב הרשויות הממשלתיות והמוניציפאליות, ולנסות ולהגדיל את תקצוב המוסדות הנתמכים לטובת תשלום שכר לאמנים, תוך הוספת סעיף חובת תשלום שכר לאמנים בתקנה הנוגעת לפעילות מוסדות האמנות… נכון לעכשיו, התקנה הרלוונטית ״תשלום שכר לאמנים״ מזכה את המוסד המשלם בתמריץ בצורת ניקוד שמתרגם לגובה התמיכה, אך עדיין אין חובה מפורשת בחוק לשלם שכר לאמנים. זו המציאות שהאיגוד מבקש לשנות…
ישנם מוסדות שכבר מתחילים לשנות את נהלי העבודה ולהנהיג תשלום לאמנים ככלל, דוגמת פרויקט “תרבות לפריפריה”, העובד עם משרד התרבות להבאת יוזמות תרבות ואמנות לפריפריה גאוגרפית וכלכלית. לדברי טלי קיים, רכזת תחום האמנות הפלסטית של הפרויקט, תעריפון האיגוד אומץ כסטנדרט לשכר המוצע לאמנים עבור השתתפות במגוון הפעילויות שהפרויקט מציע…
השינוי מתחיל להתבטא אט אט גם במוסדות אמנות – ב”מובי” (מוזיאוני בת ים), מאז נכנסה לתפקיד האוצרת הראשית של המוזיאון במאי 2018, הילה כהן-שניידרמן הנהיגה נוהל שבו 20% מתקציבה של כל תערוכה יוקדש לשכר לאמנים המשתתפים בה… את הסף של 20% קבעה כהן-שניידרמן בעקבות חלק ממרכיבי תמיכות מפעל הפיס בשנים האחרונות, שמחייב תשלום שכר לאמנים בגובה 20% מתקציב התמיכה.”