הישג חשוב לאיגוד ולאמנים – בקרוב ייכנס לתוקף צו ארנונת אמנים חדש בתל אביב-יפו!

03/10/2014

נא לשים לב: נכון לסוף דצמבר 2015 צו הארנונה לא אושר ע”י משרדי הפנים והאוצר ראו פוסט מעודכן
צו הארנונה לסטודיו לאמנים (סמל 896) הורחב כך שמלבד ציירים ופסלים, יוכלו ליהנות מהתעריף המיוחד גם אמני צילום ווידאו. להצלחה קדמה פעילות בת ארבע שנים של חברי ועד האיגוד עם הגורמים העירוניים. התקנה תיכנס לתוקף באופן רשמי לאחר קבלת “אישור חריג להטלת ארנונה” ממשרד הפנים והאוצר (האישור צפוי להינתן עד סוף השנה האזרחית).

נא לשים לב: נכון לסוף דצמבר 2015 צו הארנונה לא אושר ע”י משרדי הפנים והאוצר ראו פוסט מעודכן

בשורה גדולה לאמנים הפועלים בעיר תל אביב-יפו!

צו הארנונה לסטודיו לאמנים (סמל 896) הורחב כך שמלבד ציירים ופסלים, יוכלו ליהנות מהתעריף המיוחד גם אמני צילום ווידאו. להצלחה קדמה פעילות בת ארבע שנים של חברי ועד האיגוד עם הגורמים העירוניים. התקנה תיכנס לתוקף באופן רשמי לאחר קבלת “אישור חריג להטלת ארנונה” ממשרד הפנים והאוצר (האישור צפוי להינתן עד סוף השנה).  

רקע

נכון להיום יש עיריות ספורות המעניקות הטבות ארנונה לסטודיו של אמנים. החלוצה בנושא זה היא עיריית תל אביב, שזה כמה עשרות שנים, צו הארנונה שלה כולל תקנה (896) המעניקה תעריף מוזל במיוחד לאטלייה של אמנים. אולם זכות זו ניתנה לסטודיו של ציירים ופסלים בלבד, בהתאם לרוח התקופה בה יצאה התקנה. לפני כשנתיים העתיקה עיריית ירושלים את התקנה, כמעט כלשונה מתל אביב, ואפשרה רק לציירים ופסלים ליהנות מתעריף ארנונה מוזל. לפני כשנה פנתה עיריית בת ים למשרד הפנים בבקשה לאשר לה מתן הנחות מופלגות לאמנים וגלריות במתחם ספציפי, אך משרד הפנים דחה את הבקשה, בהתאם לנהליו – עקב סמיכות הבקשה לשנת הבחירות המוניציפליות. בעיריית פתח תקווה יש הנחה מסוימת במתחם מועדף. מתן הנחה בארנונה העירונית מחייב אישור של משרד הפנים ומשרד האוצר.

שינוי צו הארנונה בתל אביב-יפו

במשך מספר שנים פעל האיגוד להרחבת תחומי הגדרת הצו, כדי שאמנים נוספים יוכלו ליהנות מהתעריף המיוחד. במהלך השנים הובאו מספר הצעות לדיון בישיבות מועצת העיר תל אביב, בעיקר באמצעות חברת המועצה (שכיהנה גם כסגנית ראש העיר) מיטל להבי, אך ההצעות נדחו. במהלך שנת 2013, בעקבות התעמרות מחלקת הארנונה באמנים המשלמים את התעריף המיוחד, האיגוד יזם סדרת פגישות עם מנכ”ל העירייה, סגן ראש העיר וראש מחלקת הארנונה, לצד רכזת תחום האמנות הפלסטית בעירייה, כדי לפתור את מעמד האמנים היוצרים בסטודיו בעיר. בעקבות הפגישות גובשו הצעות שונות, תוך כדי דיאלוג עם הגורמים העירוניים, ולבסוף הוגשה הצעה שזכתה לתמיכת חברי מועצת העיר.

נציין שעמדת האיגוד הייתה ונשארה, שיש לגבש קריטריונים ברורים להגדרת אמן מקצועי הזכאי לתעריף המיוחד, בדומה לתקנון קבלת החברים לאיגוד.

אנו מודים לכל הגורמים העירוניים ששיתפו אתנו פעולה, ומברכים את חברי מועצת העיר על החלטתם. לשמחתנו, אופי השיח במועצת העיר השתנה ללא היכר, וניתן היה לשמוע יותר ויותר קולות המבינים שתרומת האמנים לעיר גדולה לאין שיעור מההפסד השולי הצפוי בהכנסות העירייה מארנונה עקב הרחבת תחומי האמנות.

ישיבת מועצת העיר

ציטוטים נבחרים מפרוטוקול ישיבת מועצת העיר מיום 27.1.2014


ron_huldai

מר רון חולדאי – ראש העיר

“בצו הארנונה שמובא לפניכם ישנה גם בשורה המבטאת את מרכזיותה של תל אביב-יפו בתחומי התרבות והאמנות והרצון שלנו לתמוך באמנים הפועלים כאן. אנחנו מציעים להרחיב את הגדרת האמנים הנהנים מתעריף מופחת בארנונה ולצרף לתעריף הזה גם אמנים מתחום הצילום והווידאו ארט”.

meital_lehaviגב’ מיטל להבי, חברת מועצה וסגנית ראש העיר לענייני תחבורה

“אנו רואים בצעד זה השג לא רק לאמנים הפועלים בתחומי העיר, כי אם לכל שוחרי התרבות המתגוררים בה. קהילת האמנים הפועלת בעיר הינה חלק בלתי נפרד מאופייה וצביונה, ומלבד תרומתה לפיתוחה התרבותי של העיר – יש לה חלק לא מבוטל בפיתוחה הכלכלי, ואנו מקווים כי הקלה זו תאושר גם על ידי משרד הפנים ותסייע לנו לעודד אמנים להמשיך וליצור בתחומי העיר, כמו גם תאפשר לאמנים נוספים להגיע אליה למטרה זו”….”אנחנו, סיעת מר”צ, נמשיך להיות אוזן קשבת לאמנים וליוצרים בתחומי העיר ולקדם יוזמות מעין אלה בעבודת צוות ושיתוף פעולה עם הגורמים המוסמכים ועם ראש העירייה, כדי לייצר ביחד, בחשיבה יצירתית, בסיוע ההון האנושי  היוצר והמקומי, מנופים כלכליים לטובת עידוד האמנים והיוצרים ולטובת חיזוק מעמדה של תל אביב כבירת התרבות, ובעתיד  גם כחיזוק לאזורי עדיפות עירוניים”.

dan_lahat

עו”ד דן להט, חבר מועצה

“פיתוח התרבות הוא לא רק בהקמת מוזיאונים או בתמיכה במוסדות תרבות שונים, נושא שהוא חשוב, מבורך, ואני משוכנע שראש העיר בתמיכת המועצה ימשיך לפתח. פיתוח התרבות מבחינתי הוא להפוך את העיר תל אביב-יפו לאבן שואבת לכל מי שמעוניין ליצור תרבות באשר הוא, לפעול ולחיות בה, והמושג תרבות בימינו אנו הוא מושג רחב ביותר. על מנת להיות אבן שואבת לכל סוגי האמנים באשר הם, צריכים, בין היתר, לנסות ולהקל על אמנים העוסקים בתחומים אשר לעתים אינם רווחיים במיוחד. היותנו מרכז התרבות של ישראל – זאת לא רק זכות, זאת אחריות ולפעמים גם מעמסה כספית. אבל צריכים להבין שתרבות היא קטליזטור לפעילות כלכלית נלווית – של מסעדות, בתי קפה, מוניות, חנויות ועוד הרבה פעילות כלכלית אדירה. בלי תרבות לא תהיה רווחה ובלי תרבות לא יהיה חינוך, ואת זה חשוב להבין. התרבות היא השקעה שמחזירה את עצמה על פני שנים, ואם מסתכלים על העיר תל אביב-יפו – הרי שההשקעה בתרבות הצדיקה את עצמה, לדעתי, ללא כל שאלה, ואני משוכנע שבלי תרבות לא הייתה העיר שלנו מה שהיא“.

michael_gitzinמר מיכאל גיצין, חבר מועצה

“ההנחה המשמעותית, או בעצם ההגדרה המחודשת לאמנים ואמנויות פה בתל-אביב, והחלתם על אמני ווידאו ארט וצלמים היא החלטה מאוד משמעותית. אני חושב שהגורמים המקצועיים עשו פה עבודה חשובה שתיבחן לאורך השנה הקרובה, ואני רוצה באמת לציין לחיוב גם את מי שיושב פה וגורמים נוספים שעבדו אתנו, שהסכימו לשבת ולעבוד אתנו במשך השנה הקרובה, ולבחון את המציאות, כי אנחנו יודעים איך אנחנו נכנסים לצעד הזה, אנחנו לא יודעים בוודאות איך תהיה התוצאה בפועל”.

לפרוטוקול המלא

0
    0
    מה הזמנתי
    אוי, אין כאן כלוםחזרה לחנות